شرح وظایف

 بخش خدمات و پشتيباني و نگهداری


هدف اين بخش ارائه خدمات جاري فناوري اطلاعات و ارتباطات و نگهداري سيستمهاي سخت افزاري ، نرم افزاري و شبکه  دانشکده مي باشد .

 

رئوس وظايف مربوطه اين قسمت بشرح زير مي باشد :


  •  رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری کلیه سیستمهای رایانه موجود در شبکه
  •  تهیه شناسنامه کامپیوترهای شبکه
  •  نگهداری و مدیریت شبکه
  •  بررسی و بکارگیری روشها و راهکارهای مقابله با نفوذ و آلودگی های ویروسی
  •  پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از کلاسهای مجهز به دیتا پروژکتور و اسمارت برد
  •  پشتیبانی فنی کلیه سیستمهای شبکه و واحد ها
  •  پشتیبانی نرم افزاری از کلیه نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده در شبکه 
  •  خرید تجهیزات و قطعات کامپیوتری با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در بازار
  •  انجام مراحل کارشناسی ، خرید ، تعمیر و بروز رسانی تجهیزات IT
  •  بررسی محصولات و سیستمهای موجود و پیشنهاد جایگزین های احتمالی در جهت جوابگویی به نیازمندیهای مشخص شده
  •  نصب ، تنظیم و تغییر نرم افزارها، شبکه ها ، بانکهای اطاعاتی و سایر سیستمها
  •  همکاری در بررسی نیازمندیها و ارزیابی خریدهای بالقوه جهت سازگاری با سیستمهای موجود
  •  بررسی و انعقاد قراردادهای نگهداری و پشتیبانی موجود با نظارت فنی

 

 

 

 بخش آموزشي و اطلاع رسانی


يکي از اساسي ترين پايه ها در توسعه و به نتيجه رسيدن طرحهاي فناوري اطلاعات، آموزش، اطلاع رساني و فرهنگ سازي در اين زمينه می باشد .

اين قسمت علاوه بر ماموريت مذکور وظيفه سرويس دهي به کلاسهاي کامپيوتر و کلیه سایتها را نيز به عهده دارد .

آموزش، آگاهي‌رساني و فرهنگ سازي نقش عمده‌اي در توسعه و ثمردهي طرح‌هاي فناوري اطلاعات دارد. در اين راستا واحد آموزش و آگاهي‌رساني علاوه بر ايفاي مأموريت فوق در دانشکده وظيفه‌ي سرويس دهي به بخش بزرگي از كلاس‌هاي آموزشي مرتبط با فناوري اطلاعات براي گروه هاي آموزشي مختلف دانشکده را نيز بر عهده دارد.

مسئول فناوري اطلاعات با بررسي اطلاعات، مي بايست ايده هاي نوآورانه و استراتژيك جهت حل مشكلات حياتي  دانشکده  ارائه دهد و خود براي عملي شدن آن اقدام كند .

 

رئوس وظايف اين واحد به شرح زير است:


  •   آموزش مستمر کلیه کاربران مطابق با فناوریهای اطلاعات جدید ( هماهنگي جهت بر گزاري کارگاههاي مرتبط با IT)
  •   برگزاری کلاسهای آزاد ویژه دانشجویان و پرسنل
  •   برگزاري کلاسهاي آموزش عملي کامپيوتر براي پرسنل (کلاسهاي مباني کامپيوتر- ICDL – نحوه کار با سیستم های اطلاعاتی مستقر  و ...)
  •   مديريت سايت مركزي
  •   راهنمایی  وکمک به کاربران در جهت استفاده از بسته های نرم افزاری و امکانات آنها
  •   بروز بودن واحد از اطلاعات و نرم افزارهای جدید و اطلاع رسانی به کلیه پرسنل از طریق وبسایت و ایمیل کارکنان و دانشجویان
  •   برگزاري کلاسهاي آگاهي رساني و فرهنگ سازي استفاده از نرم افزار و سخت افزار در صورت لزوم
  •   نوشتن مستندات کاربری ، راهنمای کاربران 
  •   تهیه فایلها و پوستر های آموزشی جهت استفاده صحیح پرسنل و دانشجویان از سیستمها
  •   بررسی نیازمندیهای آموزشی دانشکده و توسعه و برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی

 

 

 

 بخش شبکه

 

 

هدف اين بخش ارائه خدمات جاري فناوري اطلاعات و نگهداري سيستم‌هاي سخت‌افزاري، نرم افزاري و شبكه دانشکده است.

 

 رئوس وظايف اين واحد به شرح زير است :


  •  هماهنگی جهت ایجاد و مدیریت ایمیل دانشگاه
  •  بازدید دوره ای از کلیه سیستمهای رایانه ای موجود در شبکه
  •  ارتقا سرورهای محلی به منظور بهينه سازي ارائه سرويس به كاربران
  •  اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا بر نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآيندهاي مدیریت فناوری
  •  مدیریت و پشتیبانی از شبکه داخلی و ارتباط آن با شبکه خارجی
  •  برطرف نمودن اشكالات كاربران در استفاده از سرويسهاي شبكه دانشگاه طبق فرآيندهاي مدیریت فناوری
  •  پشتیبانی و نگهداری شبکه wireless   و رفع عیب آن
  •  تحلیل و بررسی انواع سطوح دسترسی کاربران 
  •  تخصیص انواع سطوح دسترسی کاربران ( اینترنت و اینترانت و پرینت )
  •  ارائه سامانه ها جهت تسهیل در امور خدمات رسانی
  •  حفظ امنيت فيزيكي محيط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرور ها
  •  نگهداري و مديريت و پشتیبانی و سرويس‌ شبكه های (Lan ، اينترنت، پست الكترونيكي، دوربین های مداربسته، وبسایت دانشکده و  .....)

 

 

 

 امور ستادی 


  •  شرکت در جلسات و همایش های مدیریت فناوری دانشگاه و ارائه گزارشات لازمه و مرتبط در موعد مقرر
  •  نظارت فنی بر قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
  •   به روز نگه داشتن مطالب  بخش فناوری اطلاعات در وب سایت  (اخبار و اطلاعیه ها و ... )
  •  تنظيم سياستهای لازم در زمينه سخت افزارها و نرم افزارها، داده ها و شبکه ها، جهت ايجاد نظامهای مطلوب اطلاع رسانی بمنظور پويايی و افزايش رضايت عمومی
  •   مطالعه وارزيابي پيشرفتهاي حاصله در زمينه فناوري سخت افزار ونرم افزار به منظور ارتقاي سطح كارايي واحد مربوط
  •   اجرا وبكارگيري آخرين يافته هاي فن آوري اطلاعات به منظور ارتقاي توانمندي واحد مربوطه
  •   نظارت بركاربرد مناسب فناوري اطلاعات درواحد مربوطه به منظور بهره وري سيستم
  •   شركت در  سمينارهاي مربوطه
  •   مطالعه واظهار نظر در خصوص طراحي وپياده سازي سيستمهاي كاربردي
  •   اظهار نظر درخصوص نوآوريها وطراحيهاي جديد فن آوري اطلاعات
  •   تحقیق، پژوهش و مطالعه و کسب آگاهی از سیستم‌های مختلف ارتباطی و اطلاعاتی و ارائه راه حل‌های مناسب، به منظور توسعه و بهبود سیستم‌های شبکه در جهت توسعه ارتباطات
  •   فرهنگسازی و تلاش در جهت استفاده کاربردی از سیستم‌های اطلاعاتی، بانکهای اطلاعاتی در جهت ارتقاء طرح تکریم ارباب رجوع و ارائه طرحهای مناسب با استفاده از سامانه‌های فناوری اطلاعات و علوم رایانه
  •   انجام بررسی‌های راهبردی در زمینه‌ طرح‌های جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مطالعه وتحقیق در زمینه پیشرفت‌های علمی و فنی فرابری داده‌ها و ارائه طرح‌های جدید در جهت نیل به اهداف سازمانی
  •   ارسال گزارش فعاليت هاي انجام شده ( سخت افزار ،نرم افزار ،شبكه )  در قالب فرم هاي تدوين شده
  •   مشارکت در سمینارهای تخصصی و ارائه نتایج حاصله از تحقیقات و پیشرفتهای علمی و فنی